Moi!

Nyt ei mitään pitkää raapustusta tule. Tunsin silti tarpeen kertoa hiusten pituuden merkityksestä vähän. Itse leikkasin jo ennen armeijaan lähtöä suhteellisen lyhyet hiukset, ja juuri äsken kävin lyhentämässä niitä vähän lisää. 

Naisilla saa siis olla pitkät tai lyhyet hiukset. Pitkien pitää olla päätä myöten tiukalla nutturalla niskassa. Mitään sojottavia hiussuortuvia ei sallita. Lyhyet hiukset (kuten mun) ovat sitten siten, kuten asettuvat. Huomasin, että omat hiukseni, vaikka lyhyet jo olivat, kaipasivat vielä hieman lyhennystä eri puolilta. Yön jälkeen alkoi nimittäin helposti pyörteen kohdalta sojottamaan typeriä töyhtöjä. Tuskinpa se ketään muuta kasarmilla haittasi, paitsi itseäni. Päätin silti leikata siiliksi kaikkialta muualta, kuin päälaelta. Nyt onkin sitten edessä aina lomilla värjääminen ja leikkaaminen, mutta eiköhän se hoidu kotikonstein; iskän partakone vain käteen ja väriä kaupasta. Jos joku ei satu tietämään, on minulla siis punaiset hiukset. 

Sitä piti sanomani, että lyhyet hiukset armeijassa ovat erittäin helpot. Kaikilla muilla tytöillä mun saapumiserästä on pitkät hiukset, ja niilläkin pärjää ihan hyvin ilmeisesti. Vaatii vain vähän totuttelemista tuo aamulla siistiksi saaminen kuulemma. Suosittelen lyhyeksi leikkaamista, jos tuntuu siltä, että se sopisi ja itse tykkäisi. Helpottaa mun mielestä suunnattomasti, kun ei tarvitse miettiä aamulla, meneekö vessaan tai siistiikö hiuspehkoa. (Kyllä ne molemmat tietenkin ehtii. Yleensä.)

 

Alhaalla vielä kuva tänään leikatusta tukasta!

 

 

Hej!

Jag ska inte skriva någon roman denna gång, men jag kände ett behov av att berätta lite om hur längden av håret påverkar tjänstgöringen. Själv klippte jag kort hår redan före jag ryckte in, och nyss var jag till frisören igen för att korta av det än en gång. 

Kvinnor får alltså ha långt eller kort hår. De med långt hår bör ha det slätt mot huvudet och sedan göra en snygg och tajt knut i nacken. Inga sprätande hårstrån får synas. Om man har kort hår, får det vara som det är. Jag märkte, att även om mitt hår redan var kort, krävde det lite klippning. Efter natten sprätade det nämligen upp störande hårtoffsar på ett ställe där det var en snurr i hårbotten. Jag tror inte det störde någon annan på kasernen, men jag blev själv aningen frustrerad. Jag bestämde mig alltså för att ytterligare klippa håret kortare. Det blev snaggat runtom, och längre på hjässan, där det redan varit längre. Nu är det bara att klippa och färga alltid, då jag kommer på permis. Det borde väl inte vara svårare, än att ta tag i pappas rakmaskin och köpa hårfärg i affären. Om någon inte vet, så har jag alltså rött hår.

Det jag egentligen skulle säga, var att kort hår i militären gör livet lättare. Alla andra flickor som ryckte in med mig har långt hår. De säger att det går att klara sig helt bra, men att det tar en stund innan man vänjer sig med att få håret i ordning på morgonen. Jag rekommenderar kort hår, om det känns som att det skulle passa och att man själv skulle gilla det. Det lättar väldigt mycket för mig i alla fall, när jag inte behöver välja mellan att gå på toaletten, och att snygga till frillan på morgonen. (Nog hinner man men både och också. Oftast.)

 

Nedan finns ännu en bild på det idag klippta håret!

 

 

kuva%203-normal.jpg

 

~Anna