Hei!

Muistatte ehkä, että olin Kreetalla töissä kesällä. Tällä hetkellä on tapahtumassa jotakin täysin erilaista, mutta olen silti hyvin innoissani.

Jo viimekeväänä täytin eri kyselyjä ja papereita, jotka lähetin (itse asiassa kävelin omilla jaloillani viimeisenä palautuspäivänä) Varsinais-Suomen aluetoimistoon. Nämä kaavakkeet olivat välttämättömiä, jos edes halusin valintakokeeseen. Eli, mistä nyt puhun? Valintakoe on naisia varten kehitelty koe tai haastattelutilaisuus, jos haluaa suorittaa Naisten vapaaehtoisen asepalveluksen. Tyttö ei siis voi suoraan marssia poikien kutsuntoihin ja ilmoittaa haluavansa armeijaan. Papereita pitää täyttää ja sitten saa kutsun omiin kutsuntoihin, jotka siis sisältävät tämän valintakokeen. 

Minut hyväksyttiin suorittamaan vapaaehtoinen asepalvelus, ja sain palvelukseenastumismääräyksen 6.1.2014 Porin Prikaatiin, eli Säkylään. 

Nyt on enää alle viikko jäljellä ennen palvelukseen astumista. Jännittynyt olen ollut viimeisen kuukauden ajan. Kestääkö kunto? Kestääkö kantti? Mitä jos kaikki menee ihan päin helvettiä? Näihin kysymyksiin saan vasta vastauksen Säkylässä, mutta olen muodostanut käsityksen siitä, miten tulen pärjäämään. Sitä en vielä paljasta, katsotaan, miten käy!

 

 

Hej!

Ni kanske minns att jag var till Kreta och jobbade på sommaren. Den här gången är det något helt annorlunda på gång, men jag är väldigt ivrig trots det.

Redan förra våren fyllde jag i papper efter papper, som jag skickade (egentligen gick jag med mina egna ben) till Egentliga Finlands Regionalbyrå. Dessa enkäter var oungängliga för första steget mot en frivillig militärtjänsgöring för en kvinna. Efter att dokumenten granskats, blev jag inkallad till damernas uppbåd. Vårt uppbåd innehåller även en intagningskontroll. Flickor blir alltid intervjuade före de antingen antas eller icke antas. En flicka kan alltså inte marshera in på killarnas uppbåd och anmäla sig som frivillig. Man måste fylla i alla papper, och sedan blir man inkallad på uppbåd, vilket innehåller intagninskontrollen och intervjun. 

Jag blev antagen för att utföra en frivillig militärtjänsgöring. Försvarsmakten beordrade mig att infinna mig den 6.1.2014 på Björneborgs Brigad i Säkylä. 

Nu har jag under en vecka kvar hemma, innan jag rycker in. Spänningen har varit konstant under den senaste månaden. Håller konditionen? Är jag tillräckligt hårdkokt? Men om allt går åt helvete? Dessa frågor får jag svar på först i Säkylä. Jag har dock en egen uppfattning om, hur jag kommer att klara mig. Den vill jag inte avslöja ännu. Vi får se, hur jag klarar mig!

 

~Anna