Iltaa!

Ylihuomenna astun aamupäivällä autoon (sekä asepalvelukseen, haha), jonka puskuri sen jälkeen suunnataan kohti Säkylää ja Huovinrinnettä. Ja kyllä, saan kyydin. Taitaa jännittää sekä mua, että vanhempia sen verran, että on kaikkien kannalta paras vaihtoehto ajaa Säkylään autolla yhdessä ja sitten dumpata mut sinne. 

Valmistautumisen aloitin jo silloin, kun palasin Suomeen syksyllä. Tarvittavia papereita ja muita tavaroita olen etsinyt käsiini, ja viimeksi tänään kävin Prismassa ostamassa muutamat urheilusukat. Huomenna ohjelmassa on jalkapäivä salilla. Voisin ehkä mainita, että olen (Kreetalla viettänyttä aikaani lukuunottamatta) harrastanut voimaharjoittelua kuntosalilla suurinpiirtein vuoden. Aloitin salilla käymisen tulevaisuuden toiveammatin takia, joka on fyysisesti vähän vaativampaa laatua. Nyt olen lihaskunnoltani armeijaa varten luultavasti ihan hyvässä kunnossa.

Saliharjoittelu on koostunut eri veto-, punnerrus-, soutu- ja kyykkyliikkeistä, sekä yksittäisiin lihaksiin kohdistuvista liikkeistä. Näitä harjoituksia olen tehnyt vapailla painoilla tai taljassa, ja joskus jollain vastaavalla laitteella. Vapailla painoilla tai käsipainoilla tehdyt liikkeet ovat silti mielestäni voimaharjoittelun pääasia, jolloin tiettyä liikettä tehtäessä liikkeen tasapainoisena pitävät lihakset myös tekevät töitä. Toisin sanoen myös koordinaatio kehittyy. On myös tärkeä muistaa, että laitteilla tehdyt harjoitukset tuovat vaihtelua saliohjelmaan. Niillä voi sitten tehdä vähän suuremmalla painolla, kuin mitä esimerkiksi pelkillä käsipainoilla kykenisi. Juoksua en ole erityisen paljoa harrastanut, ja kun toissapäivänä juoksin elämäni ensimmäisen Cooper-testin, en pärjännytkään niin hyvin. 

Hyvillä mielin olen silti lähdössä maanantaina. Joutuuhan sinne monet pojat vuodessa, joista luultavasti moni ei millään tapaa kohenna kuntoaan armeijaa varten, ja elävinä ne sieltä takaisin näyttävät tulevan. Tiedostan kyllä sen tosiasian, ettei naista ja miestä voi verrata toisiinsa fyysisesti, mutta siitähän syystä tässä ollankin puntattu (ja vähän lenkkeilty).

 

 

Go' kväll!

I övermorgon kommer jag att sätta mig i en bil, vars främre stötfångare därefter styrs mot Huovinrinne, Säkylä och militärtjänsgöring. Jag bör väl också medge, att jag får skjuts. Det lär vara likväl jag som mina föräldrar, som är nervösa över att jag äntligen ska rycka in. Sedan är det väl bara att dumpa mig där.

Förberedelserna började jag med redan då jag återvände hem till Finland på hösten. Nödvändiga papper och diverse ting har jag samlat på ett och samma ställe, och faktiskt var det senast idag jag var till Prisma och köpte några par iddrottsstrumpor. I morgon ska jag gå och träna benen på gymmet. Jag kan kanske nämna, att jag (bortsett från den tid jag tillbringade på Kreta) övat styrketräning på gymmet i ungefär ett år. Med detta började jag på grund av att mitt drömyrke är av ett lite mer krävande slag på den fysiska fronten. Nu torde min muskelstyrka vara i en hygglig form inför militären. 

Träningen på gymmet har byggts upp av olika benböjningar, bänkpress med både stång och hantlar, marklyft och roddövningar, samt av specifikt utvalda muskler stimulerande rörelser. Jag har använt mig av friva tyngder och olika taljor, samt ibland av motsvarande maskiner. Det som jag anser att är själva poängen med styrketräning, är dock med fria tynger eller hantlar utförda övningar. Då arbetar även de muskler som stadgar rörelsen, dvs. gör den stabil, och koordinationen förbättras. Det är trots detta bra att minnas de otaliga maskinerna, som kryddar upp styrketräningen på gymmet. Då kan man också ha lite mera tyngd, än vad man skulle klara av med t.ex. hantlar. Löpning, eller joggning har jag inte tränat så mycket. I förrgår sprang jag mitt livs första Cooper-test, och som förväntat klarade jag mig inte så bra. 

Nu är jag dock på väg med ett glatt lynne på måndag. Det är ju flera killar som gör lumpen varje år. Jag tvivlar på att alla av dem tränar inför denna prövning och ändå ser de ut att komma tillbaka vid liv. Visst är jag medveten om att man inte kan jämföra en kvinna med en man när det gäller fysiska egenskaper, men det är ju därför jag har styrketränat (och joggat. Lite.). 

 

 

~Anna